Current Problems of Psychiatry

Role of motivational factors in the etiology of uncontrolled spending

Rola czynników motywacyjnych w etiologii zakupów nieplanowanych

Curr Probl Psychiatry 2010; 11(3): 211-218

Rafał Zawadzki, Maria Chuchra

Instytut Nauk o Rodzinie, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Streszczenie

Uncontrolled spending is associated by an average person with a disorder or addiction only to some extent. There is a tendency to rationalise this type of behaviours by explaining to oneself and to other people that they result from thriftlessness or from the lack of ability to save, but this perception changes when excessive spending leads to financial problems, family conflicts and even conflicts with law. It is not until this stage that the persons affected by this problem usually begin to look for specialist help. However, in Polish literature this problem lacks detailed studies. Therefore, this article is intended to outline one of the aspects typical of this disorder. Thus the first paragraph will show how this phenomenon is viewed upon, it will depict its specific characteristics, its prevalence rate and will inform what kind of help is available. The second one will deal with various motives for pathological spending that are characteristic of uncontrolled spending (compulsive, impulsive, hedonistic buying).

Streszczenie

Zjawisko zakupów niekontrolowanych w bardzo małym stopniu kojarzone jest przez przeciętnego człowieka z zaburzeniem czy uzależnieniem. Raczej istnieje tendencja do racjonalizowania zachowań tego rodzaju tłumacząc sobie lub innym, iż wynikają one z niegospodarności, czy też braku zdolności do oszczędzania. Percepcja zmienia się jednak, gdy nadmierne wydawanie pieniędzy prowadzi do trudności finansowych, konfliktów rodzinnych a nawet konfliktu z prawem. Wówczas osoby dotknięte tym problemem zwykle zaczynają szukać specjalistycznej pomocy. W literaturze polskiej jest on jednak słabo opracowany. Niniejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć jeden z aspektów tego zaburzenia.
Pierwszy paragraf ukaże, jak jest rozumiane to zjawisko, przybliży specyfikę, skalę jego występowania oraz zasygnalizuje formy pomocy. Drugi będzie dotyczył charakterystycznych dla zjawiska zakupów nieplanowanych różnorodnych motywów patologicznego kupowania (zakupy o motywacji kompulsywnej, impulsywnej oraz hedonistycznej).

Słowa kluczowe

czynniki motywacyjne, niekontrolowane zakupy

Keywords

motivational factors, uncontrolled spending

Calendar

Marzec 2025

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
          01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31