Current Problems of Psychiatry

Academic burnout, self-esteem, coping with stress and gratitude among Polish medical students – a cross sectional study

Wypalenie akademickie, samoocena, radzenie sobie ze stresem oraz wdzięczność wśród polskich studentów kierunku lekarskiego – badanie przekrojowe

REVIEW PAPER

Curr Probl Psychiatry 2022;23(4), 246-257

DOI: 10.2478/cpp-2022-0023

© 2022 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution-NonComercial-No Derivs licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)


Sylwiusz Niedobylski1 , Kacper Michta1 , Konrad Wachoł1
Karolina Niedziałek1 , Urszula Łopuszańska1
Marzena Samardakiewicz1 , Michał Próchnicki2

Chair and Department of Psychology, Medical University of Lublin, Poland
2 I Department of Psychiatry, Psychotherapy and Early Intervention, Medical University of Lublin, Poland

Abstract

Introduction: Academic burnout is emerging as an essential obstacle in education process. Students of the most challenging fields of study with high degrees of stress are thought to be at the highest risk. Medical studies are considered one of them. The aim of the study was to measure the levels of academic burnout, stress and gratitude among Polish medical students of Medical University of Lublin, and determine their styles of coping with stress.

Materials and methods: A cross-sectional study was conducted using a questionnaire comprised of the following: Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS), Rosenberg Self-Esteem Scale (SES), a Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) and a Gratitude Questionnaire Six-Item form (GQ-6). The data was obtained from 773 medical students.

Results: Total number of 169 students (21.86%) met criteria for academic burnout. When it comes to 354 participants, they displayed signs of low self-esteem (45.8%). The number of 18 students showed low level of gratitude, while gratitude level of the majority of them – 496 (64.17%) was high. The most common style of coping with stress was emotions-oriented style – 354 students (48.29%), followed by task-oriented style – 345 students (47.07%). Burnout subscales turned out to be associated with age, year of study, self-esteem, gratitude and different styles of coping with stress to the various extent.

Conclusions: The prevalence of academic burnout among Polish medical students is high compared with general population across various occupations. Utilisation of protective characteristics of high self-esteem, gratitude and healthy coping methods can result in development of efficient anti-burnout prevention strategies and intervention tools.

 

Keywords: burnout, self-esteem, stress, gratitude, students


Streszczenie

Wstęp: Wypalenie akademickie staje się istotną przeszkodą w procesie kształcenia. Uważa się, że najbardziej zagrożeni są studenci najtrudniejszych kierunków studiów o wysokim poziomie stresu. Jednym z nich są studia medyczne. Celem badania był pomiar poziomu wypalenia akademickiego, stresu i wdzięczności wśród polskich studentów medycyny UM w Lublinie oraz określenie ich stylów radzenia sobie ze stresem.

Materiał i metoda: Przeprowadzono badanie przekrojowe za pomocą kwestionariusza składającego się z następujących elementów: Inwentarz Wypalenia Maslach – Modyfikacja dla Studentów (MBI-SS), Skala Samooceny Rosenberga (SES), Inwentarz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) oraz sześciopunktowy formularz kwestionariusza wdzięczności (GQ-6). Dane uzyskano od 773 studentów kierunku lekarskiego.

Wyniki: 169 studentów (21,86%) spełniło kryteria wypalenia akademickiego. 354 uczestników wykazywało oznaki niskiej samooceny (45,8%). 18 uczniów wykazało niski poziom wdzięczności, natomiast wdzięczność większości z nich – 496 (64,17%) była wysoka. Najczęstszym stylem radzenia sobie ze stresem był styl emocjo-nalny – 354 uczniów (48,29%), następnie zadaniowy – 345 uczniów (47,07%). Podskale wypalenia zawodowego okazały się w różnym stopniu związane z wiekiem, rokiem studiów, samooceną, wdzięcznością i różnymi stylami radzenia sobie ze stresem.

Wnioski: Rozpowszechnienie wypalenia akademickiego wśród polskich studentów kierunku lekarskiego jest wysokie w porównaniu z populacją ogólną. Wykorzystanie protekcyjnego wpływu wysokiej samooceny, wdzięczności i zdrowych metod radzenia sobie ze stresem może zaowocować opracowaniem skutecznych strategii zapobiegania wypaleniu i narzędzi interwencyjnych.

 

Słowa kluczowe: wypalenie, samoocena, stres, wdzięczność, studenci

Pliki do pobrania

Calendar

Listopad 2024

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30