Current Problems of Psychiatry

Osobowościowe predyspozycje i umiejętności niezbędne dla pełnienia roli superwizora w psychoterapii

Personality factors skills necessary to act as a psychotherapy supervisor

REVIEW PAPERS
Curr Probl Psychiatry 2010; 11(2): 149-153

Marta Makara-Studzińska, Agnieszka Rolińska, Joanna Milanowska

Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie

Streszczenie

W ostatnich latach, można zauważyć, znaczny wzrost zainteresowania świata naukowego superwizją jako odrębną dziedziną wiedzy. Postrzegana jako samodzielna i specjalistyczna dyscyplina stanowi ona źródło inspiracji dla tworzenia nowych, teoretycznych modeli i coraz liczniej prowadzonych, empirycznych badań nad psychoterapią. W artykule tym zawarte zostały rozważania na temat cech osobowości, zdolności i kompetencji superwizora, które sprzyjają, a wręcz są konieczne dla właściwej jego pracy. Przedstawiono poglądy różnych autorów na temat superwizorskich umiejętności będących podstawą dla budowania prawidłowej relacji superwizor-superwizant oraz dla osiągnięcia zamierzonych wyników procesu superwizji. A także przykładowe listy opisujące superwizyjne predyspozycje, stanowiące propozycje formalnych ,,ram odniesienia” dla oceny praktykantów w trakcie superwizji bądź przy nadawaniu uprawnień zawodowych. Biorąc pod uwagę dokonany przegląd literatury stwierdzić należy, że pośród wielu badań i teorii podejmujących obszernie i szczegółowo problematykę psychoterapii, superwizja jest obszarem mocno ,,zaniedbanym”. Dotyczy to zwłaszcza kwestii cech osobowości i zdolności osób zajmujących się tą profesją, która zdaje się być wręcz całkowicie pomijana. Podjęte w tej pracy rozważania nabierają szczególnie istotnego znaczenia, jeśli podkreśli się, iż nie istnieją żadne powszechnie uznawane wytyczne czy też standardy określające predyspozycje personalne niezbędne przy pełnieniu roli superiora w psychoterapii. Tym bardziej nie można zapominać o tym, że posiadane przez superwizora kompetencje i cechy w znaczący sposób oddziałują na proces terapeutyczny oraz wpływają na prawidłowy rozwój zawodowy przyszłych terapeutów.

Summary

Nowadays it’s been noticed an increasing amount of publications about a psychotherapy. We can observe also perception of the supervision by scientists as field of specialist knowledge and independent discipline, which is the source of inspiration for create new, theoretical models and do the empirical researches into the psychotherapy. Despite of this, in the subject literature, we can perceive too little focus of attention on issue personality and specific abilities describing an ideal psychotherapy’s supervisor. This aspects of the supervision are regular ignore in scientist’s studies. The article presents some deliberations on importance of suitable competencies and personal characteristics which should be presented by professional and an effective supervisor of the psychotherapy. All this abilities create favourable environment for right supervision process. And also the examples of lists with the descriptions of indispensable supervisor’s predispositions which can be treat as a formal guidelines in evaluate trainee and validate professional authorizations. Appropriate supervisor’s competences affected not only on the therapeutic process but also influenced on future therapist’s correct and professional development. In widely point of view, it is important to remember that there aren’t any universally recognized guidelines or standards which describe personal, indispensable predispositions and traits for a superior’s profession.

Słowa kluczowe

superwizja w psychoterapii, kompetencje, zdolności
 

Calendar

Czerwiec 2025

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
            01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30