Current Problems of Psychiatry

Strach dzieci przed lekarzem – wyniki akcji „ Szpital Pluszowego Misia”

Children’s fear of the doctor - results of action „Teddy Bear Hospital”

Curr Probl Psychiatry 2010; 11(3): 248-259

Karolina Janikowska*, Paulina Rychlewska **

* Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie
** Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych, Uniwersytet Warszawski

Streszczenie

Praca ma charakter raportu oceniającego skuteczność akcji „Szpital Pluszowego Misia”, organizowanej przez European Medical Students' Association (Europejskie Stowarzyszenie Studentów Medycyny, EMSA) Warszawa.
Zgodnie z założeniem projektu, w akcji wzięły udział dzieci w wieku przedszkolnym, które odwiedziły „szpital” wraz ze swoimi zabawkami. Maluchy wcieliły się w rolę rodziców, ich maskotki zostały pacjentami, a funkcję lekarzy pełnili studenci Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Warszawie.
Głównymi celami akcji były: zminimalizowanie lęku przedszkolaków przed środowiskiem lekarskim i zapoznanie ich z pracą personelu medycznego.
Przeprowadzone podczas akcji, jak i po jej zakończeniu badania z zakresu: oceny poziomu lęku, poznania nastawienia dzieci do postaci lekarza/dentysty oraz poszczególnych zabiegów, pozwoliło na określenia wiedzy najmłodszych członków społeczeństwa, związanej z szeroko pojętym procesem leczenia i hospitalizacji.
Umożliwiły to liczne i zróżnicowane metody pracy, tj. zabawa w „Szpital”, pogłębione zastosowaniem skali Wonga i szeregiem rozmów (nie tylko z maluchami, ale również z ich opiekunami), pogłębione bacznymi obserwacjami. Nie bez znaczenia pozostaje też dość liczna próba (215 osób w grupie badanej i 178 w grupie kontrolnej, w wieku 3-6 lat). Wszystko to spowodowało, że do analizy zebrany został pokaźny i różnorodny materiał, prześledzenie którego pozwoliło na wyciągnięcie następujących wniosków: 1. Dzieci generalnie nie boją się lekarzy ani procedury badania; choć samego lekarza nie postrzegają jako osoby wyjątkowo przyjaźnie do nich nastawionej; 2. Akcja wykazała dużą skuteczność: w grupie biorącej w niej udział wyraźnie spadły wskaźniki niepokoju i agresji oraz lęku dotyczące procedury badania.

Summary

The article presents an analysis of effectiveness of project called „ Teddy Bear Hospital” organized by European Medical Students’ Association in Warsaw. One of the points of this project are visits of children from kinder-gartens with their toys in “hospital”. The roles of parents are played by children, teddy bears or dolls are the patients and the students of Medical Faculty of Medical University of Warsaw work as doctors.
The main aim of this project was to minimize the fear of doctors among children from kindergartens and make them acquainted with the work of medical staff.
Studying the level of fear, the attitudes towards the doctors, dentists and medical procedures conducted during this action, allowed for estimation of the level of knowledge of these children about treatment process and hospitalization.
The research methods used were: role playing as in “hospital”, use of Wong’s scale and a number of conversations (not only with children but also with their carers) and comprehensive observations. The studied groups consisted of 215 individuals in the study group and 178 in the control group, aged 3-6 years. The analysis of collected material leads to the following conclusions: 1. children generally are not afraid of doctors or the examination but the doctor is not perceived as being extremely friendly to them; 2. this action showed a high effectiveness: in the study group the levels of anxiety and aggression, and fears about the examination decreased significantly
 

Słowa kluczowe

dzieci, studenci medycyny, lęk przed lekarzem, skala Wonga

Keywords

children, medical students, fear of doctors, Wong’s scale

Calendar

Luty 2025

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
          01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28