
Potrzeby emocjonalne a korzystanie z portalu społecznościowego przez młodzież
Emotional needs and the use of social networking website by adolescents
ORIGINAL PAPER
Curr Probl Psychiatry 2012; 13(4): 263-267
Beata Pawłowska1, Monika Lekan2, Krzysztof Międlar3,
Karolina Biały-Międlar4, Paula Fijałkowska5, Marta Landman2
1 Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
2 Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 w Lublinie
3 Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Nowej Dębie, Oddział Psychiatryczny
4 Szpital Wojewódzki nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie, Oddział Neurologii z Pododdziałem Leczenia Udaru Mózgu
5 Szpital Neuropsychiatryczny im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie
DOI: 10.12923/j.2081-3910/13.4/a.07
Streszczenie
Celem pracy było udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy i jakie zależności występują między potrzebami emocjonalnymi a aktywnością wykazywaną przez młodzież na portalu Nasza Klasa?
Badaniami objęto grupę 279 uczniów gimnazjów i liceów w wieku 13-18 lat, spośród której wyodrębniono 240 uczniów (169 dziewcząt i 71 chłopców) posiadających profil na portalu społecznościowym Nasza Klasa.
W pracy zastosowano następujące testy: Kwestionariusz socjodemograficzny własnej konstrukcji, Ankietę do badania uzależnienia od Internetu autorstwa Potembskiej oraz Test Przymiotnikowy Gougha i Heilbruna ACL, w opracowaniu Płużek.
Wyniki i wnioski:
1. Otrzymane wyniki badań informują o istotnych statystycznie zależnościach między wykorzystywaniem przez młodzież portalu Nasza Klasa do: komentowania zdjęć innych osób oraz zamieszczania zdjęć z wakacji a nasiloną potrzebą zmiany, zdobywania informacji o innych a nasiloną potrzebą podporządkowania się, chwalenia się a nasiloną potrzebą wytrwałości, porządku, rozumienia siebie i innych, zamieszczania na portalu zdjęć rodziny a potrzebą opiekowania się innymi, poniżania siebie i podporządkowania się.
2. Ponad dwukrotnie więcej dziewcząt niż chłopców ma profil na portalu Nasza Klasa.
Abstract
The aim of this work was to answer the following question: do any differences occur, if any, between emotional needs and activity shown by adolescents on Nasza Klasa [Classmates] social networking website?
The examined group consisted of 279 junior high school and high school students aged 13-18 years, out of which a group of 240 students (169 girls and 71 boys) was singled out who had a profile on Nasza Klasa social networking website.
In the research the following tests were used: the Socio-demographic Questionnaire designed by the authors, the Internet Addiction Assessment Questionnaire by Potembska and the Adjective Check List by Gough and Heilbrun in the version by Płużek.
Results and conclusions:
1. The obtained results inform about statistically significant differences between the use of Nasza Klasa social networking website for the following purposes: making comments about photos of other people as well as submitting holiday photos and the intensified need for change, acquiring information about the others and the intensified need for deference, bragging and the intensified need for endurance, order and intraception, submitting family photos on the website and the need for nurturance, abasement and deference.
2. More than twice as many girls as boys have a profile on Nasza Klasa social networking website.
Pliki do pobrania
Słowa kluczowe
portal społecznościowy, potrzeby emocjonalne, młodzież
Keywords
emotional needs, social networking website, adolescents
Calendar
Luty 2025
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | |||||
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |