
Correlation between the assessment of family relations and psychological factors in mothers of children diagnosed with autism and Asperger's syndrome
Zależności między oceną relacji w rodzinie a oceną funkcjonowania dziecka i czynnikami psychologicznymi u matek dzieci z diagnozą autyzmu i zespołu Aspergera
Curr Probl Psychiatry 2021;22(4): 270-283
© 2021 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution-NonComercial-No Derivs licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Beata Pawłowska1
, Justyna Świerczyńska2
1 II Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin, Poland
2 Department of Psychology, Jan Kochanowski University in Kielce, Poland
Abstract
The aim. The aim of the work was to analyze correlation between the assessment of family relations and the assessment of the child's functioning and psychological factors (stress-coping style, burnout, adaptation level, coherence, a sense of social suport, and mental health) in mothers of children with Asperger's syndrome and childhood autism.
Participants and methods. The study included 70 mothers of children treated in mental health clinic (52 mothers of children with Asperger's syndrome and 18 mothers of children with autism). The study used a battery of psychological tests.
Results. In the group of mothers of children with autism, there are significant correlations between the assessment of relations in the family and stress-coping styles and burnout. In the group of mothers of children with Asperger’s Syndrome, there are significant correlations between the assessment of family relations and the assessment of the child's disorder, burnout, a sense of coherence, emotional support and mental resilience.
Conclusions. Based on the statical analyzes, the following conclusions were formulated: 1. Positive assessment of family relations by women raising children with autism is associated with the use of a task-oriented stress-coping style, whereas negative assessment – with the loss of personal involvement.2. Positive assessment of family relations by women raising children with Asperger's syndrome is associated with a sense of control, instrumental support, mental resilience, and negative – with the assessment of the child's disorder as a threat, burnout, loss of efficacy, personal involvement and decreased emotional control.
Keywords: autism, Asperger's syndrome, family factors, family relations.
Streszczenie
Cel pracy. Celem pracy była analiza zależności między oceną relacji w rodzinie a oceną funkcjonowania dziecka i czynnikami psychologicznymi (stylem radzenia sobie ze stresem, poczuciem wypalenia się sił, poziomem przystosowania się, koherencji, poczuciem wsparcia społecznego i zdrowiem psychicznym) u matek dzieci z zespołem Aspergera i autyzmem dziecięcym.
Materiał i metody. Badaniom poddano 70 matek dzieci leczonych w poradni zdrowia psychicznego (52 matki dzieci z zespołem Aspergera i 18 matek dzieci z autyzmem). W badaniach zastosowano baterię testów psychologicznych.
Wyniki: W grupie matek dzieci z autyzmem istotne zależności występują między oceną relacji w rodzinie a stylami radzenia sobie ze stresem i wypaleniem się sił. W grupie matek dzieci z zespołem Aspergera istotne zależności stwierdzono między oceną relacji w rodzinie a oceną choroby dziecka, poczuciem wypalenia się sił, poczuciem koherencji, wsparcia emocjonalnego i prężnością psychiczną.
Wnioski. Na podstawie przeprowadzonych analiz statystycznych sformułowano następujące wnioski: 1. Pozytywna ocena relacji w rodzinie przez kobiety wychowujące dzieci z autyzmem łączy się ze stosowaniem przez nie zadaniowego stylu radzenia sobie ze stresem, a ocena negatywna – z utratą podmiotowego zaangażowania. 2. Pozytywna ocena relacji w rodzinie przez kobiety wychowujące dzieci z zespołem Aspergera łączy się z poczuciem sterowności, wsparcia instrumentalnego, odporności psychicznej – prężności, a negatywna - z oceną choroby dziecka jako zagrożenia, poczuciem wypalenia się sił, utratą efektywności działania, przedmiotowego zaangażowania i obniżeniem kontroli emocjonalnej.
Słowa kluczowe: autyzm, zespół Aspergera, czynniki rodzinne, relacje w rodzinie.
Pliki do pobrania
Calendar
Luty 2025
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | |||||
03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |