Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire
ORIGINAL PAPER
Curr Probl Psychiatry 2022;23(4), 165-177
© 2022 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution-NonComercial-No Derivs licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Institute of Information and Communication Research, Faculty of Philosophy and Social Sciences, Nicolaus Copernicus University, Torun, Poland
Abstract
Introduction: Internet users often reveal online intimate details from their lives, such as pictures with naked parts of their bodies or posts about their emotional states. The first part of the article presents an attempt to create media exhibitionism construct based on psychopathological criteria from ICD-10. The second part of the article presents psychometric properties of the Media Exhibitionism Questionnaire.
Material and methods: After extracting 49 items, based on the theoretical foundations of the media exhibitionism construct, the competent judges assessed the accuracy of individual items. This resulted in the selection of 20 statements. Then the revised questionnaire was sent to Facebook users asking them to fill it out and send it to other users of the portal. The exploratory factor
analysis (EFA) was carried out by the method of main components with Varimax rotation on N=65 persons, and confirmatory factor analysis (CFA) was conducted on N=554 persons.
Results: After EFA the questionnaire consisted of 14 items and 4 factors: physical exhibitionism, exhibitionism of narcissistic traits, emotional exhibitionism, exhibitionism of histrionic traits. The four-factor solution was adopted on the basis of theoretical assumptions. The chi2 value was significant (χ2=286.01; p<0.001), which indicated discrepancies between the observed covariance matrix and the one implied by the model. Other indicators have shown a satisfactory agreement between the data and the model.
Conclusions: The questionnaire has satisfactory psychometric properties (α=0.846) and can be used to predict problem behaviours on social media, as well as in counselling regarding responsible development of self-image on the Internet.
Keywords: Internet, exhibitionism, social media, Questionnaire Design, Media Exhibitionism Questionnaire (MEQ)
Streszczenie
Wstęp: Internauci często ujawniają w sieci intymne szczegóły ze swojego życia, takie jak zdjęcia z nagimi częściami ich ciała lub posty o swoich stanach emocjonalnych. W pierwszej części artykułu przedstawiono próbę stworzenia konstruktu ekshibicjonizmu medialnego opartego na kryteriach psychopatologicznych z ICD-10, gdzie ekshibicjonizm, narcyzm i histrioniczne zaburzenie osobowości są rozumiane jako niekliniczne przejawy zmiany osobowości wynikającej z funkcjonowania głównie w mediach społecznościowych. W drugiej części artykułu przedstawiono budowę i właściwości
psychometryczne Kwestionariusza Ekshibicjonizmu Medialnego.
Materiał i metody: Po wyodrębnieniu 49 pozycji, które oparto na teoretycznych podstawach konstruktu ekshibicjonizmu medialnego, sędziowie kompetentni ocenili trafność poszczególnych pozycji. Zaowocowało to wyselekcjonowaniem 20 stwierdzeń z najwyższą punktacją. Pilotażowe badanie polskich użytkowników Facebooka przyniosło kilka zmian dotyczących formy wyrażeń użytych w kwestionariuszu. Następnie poprawioną ankietę rozesłano do kilkunastu użytkowników Facebooka z prośbą o jej wypełnienie i przesłanie do innych użytkowników portalu. Eksploracyjną analizę czynnikową (EFA) przeprowadzono metodą składowych głównych z rotacją Varimax na N=65 osobach, a konfirmacyjną analizę czynnikową (CFA) na N=554 osobach.
Wyniki: Po eksploracyjnej analizie czynnikowej kwestionariusz składał się z 14 pozycji i 4 czynników: ekshibicjonizm fizyczny, ekshibicjonizm o rysie narcystycznym, ekshibicjonizm emocjonalny; ekshibicjonizm o rysie histrionicznym. Na podstawie założeń teoretycznych przyjęto rozwiązanie czteroczynnikowe. Wartość chi2 była istotna (χ2=286,01; p<0,001), co wskazywało na rozbieżności między obserwowaną macierzą kowariancji a tą implikowaną przez model. Pozostałe wskaźniki wykazały zadowalającą zgodność danych z modelem (RMSEA=0,074; GFI=0,929; AGFI=0,894; CFI=0,925; SRMR=0,066).
Wnioski: Kwestionariusz ma zadowalające właściwości psychometryczne (α=0,846) i może być wykorzystywany do przewidywania zachowań problemowych w mediach społecznościowych, a także w poradnictwie dotyczącym odpowiedzialnego kształtowania własnego wizerunku w Internecie.
Słowa kluczowe: Internet, ekshibicjonizm, social media, projektowanie kwestionariusza, Kwestionariusz Ekshibicjonizmu Medialnego (KEM)
Pliki do pobrania
Calendar
Listopad 2024
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | ||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |