Current Problems of Psychiatry

A typology of adolescent online gamers. Part I

Typologia młodzieży grającej w gry internetowe. Część 1

ORIGINAL PAPER

Curr Probl Psychiatry 2022;23(4), 195-203

DOI: 10.2478/cpp-2022-0019

© 2022 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution-NonComercial-No Derivs licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)


Beata Pawłowska1 , Emilia Potembska2

II Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin, Poland
Private Medical Praxix Emilia Potembska

Abstract

Introduction: For several years now, there has been an increased interest on the part of psychiatrists, pediatricians, psychologists, specialists in education, and sociologists in the issue of so-called behavioral addictions, which include Internet addiction and computer gaming addiction. The aim of this study was to draw a typology of Internet gamers.

Material and methods: The examined group and method: The study involved 576 individuals aged 16 to 19 years. The participants were surveyed using an Inquiry Form and the Online Gaming Addiction Questionnaire designed by the present authors.

Results: The participants of this study were divided into four types of online gamers: gamers who scored the highest on the KBUGI scales and items corresponding to the DSM-5 criteria for Internet Gaming Disorder (Type 1); gamers who mostly played violent online games in which the player kills his enemies, destroys things, breaks traffic rules, and experiences power and new sensations (Type 2); individuals who played mainly to eliminate the feeling of boredom, enhance their mood and experience pleasure, new sensations and rivalry (Type 3); and people who only played occasionally and were not at risk of Internet gaming addiction (Type 4).

Conclusions: The four groups included gamers severely addicted to gaming; gamers who played violent games to satisfy their need for aggression (moderate Internet gaming addiction); gamers who played mainly to eliminate boredom and seek new stimuli (mild Internet gaming addiction); and non-addicted gamers.

 

Keywords: Internet games, typology, adolescent


Streszczenie

Wstęp: Od kilku lat obserwuje się wzrost zainteresowania zarówno lekarzy psychiatrów, pediatrów, jak i psychologów, pedagogów, socjologów zagadnieniem tzw. uzależnień behawioralnych, do których należy nieprawidłowe, nadmierne, patologiczne korzystanie z Internetu i gier komputerowych. Celem pracy była próba typologii osób grających w gry internetowe.

Materiał i metody: Grupa badana i metody: Badaniami objęto 576 osób w wieku od 16 do 19 roku życia. Zastosowano Ankietę socjodemograficzną oraz Kwestionariusz do Badania Uzależnienia od Gier Komputerowych własnej konstrukcji.

Dyskusja: W pracy wyodrębniono cztery typy osób grających w gry internetowe: grupę osób, które uzyskały najwyższe wyniki w zakresie skal i itemów KBUGI odpowiadających kryteriom zaburzenia związanego z uzależnieniem od gier internetowych wg DSM-5 (typ 1), grupę osób, które najczęściej grają w gry, w których dominuje przemoc, gracz zabija wrogów, niszczy, łamie zasady ruchu drogowego i doświadcza władzy (typ 2), grupę osób, które grają głównie w celu zlikwidowania poczucia nudy, poprawienia sobie nastroju, doświadczenia przyjemności, nowych wrażeń, rywalizacji (typ 3) oraz grupę osób niezagrożonych uzależnieniem od gier, które grają sporadycznie (typ 4).

Wnioski: Wyodrębniono osoby uzależnione od gier w stopniu poważnym, osoby grające w gry, w których dominuje przemoc (uzależnione od gier w stopniu umiarkowanym), osoby grające głównie w celu zlikwidowania nudy, poszukiwania nowych wrażeń (uzależnione w stopniu łagodnym) oraz osoby nieuzależnione od gier.

 

Słowa kluczowe: gry internetowe, typologia, młodzież

Pliki do pobrania

Calendar

Listopad 2024

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30