A typology of adolescent online gamers. Part I
Typologia młodzieży grającej w gry internetowe. Część 1
ORIGINAL PAPER
Curr Probl Psychiatry 2022;23(4), 195-203
© 2022 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution-NonComercial-No Derivs licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Beata Pawłowska1 , Emilia Potembska2
1 II Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin, Poland
2 Private Medical Praxix Emilia Potembska
Abstract
Introduction: For several years now, there has been an increased interest on the part of psychiatrists, pediatricians, psychologists, specialists in education, and sociologists in the issue of so-called behavioral addictions, which include Internet addiction and computer gaming addiction. The aim of this study was to draw a typology of Internet gamers.
Material and methods: The examined group and method: The study involved 576 individuals aged 16 to 19 years. The participants were surveyed using an Inquiry Form and the Online Gaming Addiction Questionnaire designed by the present authors.
Results: The participants of this study were divided into four types of online gamers: gamers who scored the highest on the KBUGI scales and items corresponding to the DSM-5 criteria for Internet Gaming Disorder (Type 1); gamers who mostly played violent online games in which the player kills his enemies, destroys things, breaks traffic rules, and experiences power and new sensations (Type 2); individuals who played mainly to eliminate the feeling of boredom, enhance their mood and experience pleasure, new sensations and rivalry (Type 3); and people who only played occasionally and were not at risk of Internet gaming addiction (Type 4).
Conclusions: The four groups included gamers severely addicted to gaming; gamers who played violent games to satisfy their need for aggression (moderate Internet gaming addiction); gamers who played mainly to eliminate boredom and seek new stimuli (mild Internet gaming addiction); and non-addicted gamers.
Keywords: Internet games, typology, adolescent
Streszczenie
Wstęp: Od kilku lat obserwuje się wzrost zainteresowania zarówno lekarzy psychiatrów, pediatrów, jak i psychologów, pedagogów, socjologów zagadnieniem tzw. uzależnień behawioralnych, do których należy nieprawidłowe, nadmierne, patologiczne korzystanie z Internetu i gier komputerowych. Celem pracy była próba typologii osób grających w gry internetowe.
Materiał i metody: Grupa badana i metody: Badaniami objęto 576 osób w wieku od 16 do 19 roku życia. Zastosowano Ankietę socjodemograficzną oraz Kwestionariusz do Badania Uzależnienia od Gier Komputerowych własnej konstrukcji.
Dyskusja: W pracy wyodrębniono cztery typy osób grających w gry internetowe: grupę osób, które uzyskały najwyższe wyniki w zakresie skal i itemów KBUGI odpowiadających kryteriom zaburzenia związanego z uzależnieniem od gier internetowych wg DSM-5 (typ 1), grupę osób, które najczęściej grają w gry, w których dominuje przemoc, gracz zabija wrogów, niszczy, łamie zasady ruchu drogowego i doświadcza władzy (typ 2), grupę osób, które grają głównie w celu zlikwidowania poczucia nudy, poprawienia sobie nastroju, doświadczenia przyjemności, nowych wrażeń, rywalizacji (typ 3) oraz grupę osób niezagrożonych uzależnieniem od gier, które grają sporadycznie (typ 4).
Wnioski: Wyodrębniono osoby uzależnione od gier w stopniu poważnym, osoby grające w gry, w których dominuje przemoc (uzależnione od gier w stopniu umiarkowanym), osoby grające głównie w celu zlikwidowania nudy, poszukiwania nowych wrażeń (uzależnione w stopniu łagodnym) oraz osoby nieuzależnione od gier.
Słowa kluczowe: gry internetowe, typologia, młodzież
Pliki do pobrania
Calendar
Listopad 2024
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | ||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |