
Alarmingly high prevalence and lack of gender differences in ADHD among high school students: Screening for ADHD with ASRS among adolescents and working adults
ORIGINAL PAPER
Curr Probl Psychiatry 2022;23(4), 237-245
© 2022 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution-NonComercial-No Derivs licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Aleksandra Buźniak
, Natalia Anna Woropay-Hordziejewicz
,
Aleksandra Bereznowska
, Paweł Andrzej Atroszko 
Institute of Psychology, University of Gdansk, Poland
Abstract
Introduction: The aim was to examine the psychometric properties of the Polish version of the Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) among adolescents and adult working populations of different genders, the prevalence of ADHD, and its relationship to stress.
Materials and methods: A sample of 723 professionally active people and 1744 high school students participated in the study. Part A of the Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) was used to measure ADHD and the 4-item Perceived Stress Scale (PSS-4) was used to measure stress.
Results: Confirmatory factor analyses showed that the original 6-item two-factor solution of ASRS Part A had a satisfactory fit and showed basic measurement invariance between age groups and genders. Inattention and hyperactivity were related mostly similarly to stress in all groups. The prevalence of ADHD among adolescents was much higher than in previous reports, and no gender differences were found. About every fifth high school student and every tenth adult showed a risk of ADHD. The potential cause of the difference in the prevalence in the studied groups can be generation change.
Conclusions: ASRS is a well-functioning screening measure with good psychometric properties. It is a convenient option for large-scale epidemiological surveys necessary to understand potential generational changes in the prevalence of ADHD and the lack of gender differences among adolescents.
Keywords: attention deficit hyperactivity disorder, measurement invariance, stress prevalence, validity, reliability
Streszczenie
Wstęp: Głównym celem przeprowadzonego badania była analiza właściwości psychometrycznych polskiej wersji skali ADHD - Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) wśród młodzieży oraz pracujących osób dorosłych obu płci. Zbadane zostało także rozpowszechnienia ADHD i jego związek ze stresem w badanej grupie osób.
Materiał i metoda: W badaniu wzięły udział 723 osoby aktywne zawodowo wykonujące szeroki zakres profesji oraz 1744 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do pomiaru ADHD użyto części A kwestionariusza Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) oraz do pomiaru stresu wykorzystano 4-itemową Skalę Odczuwanego Stresu (PSS-4).
Dyskusja: Konfirmacyjne analizy czynnikowe wykazały, że oryginalne 6-pozycyjne dwuczynnikowe rozwiązanie ASRS części A miało zadowalające dopasowanie i wykazało podstawową inwariancję pomiędzy grupami wiekowymi i płciami. Nieuwaga i nadpobudliwość były w większości podobnie skorelowane ze stresem we wszystkich grupach. Rozpowszechnienie ADHD wśród
młodzieży było znacznie wyższe niż w poprzednich badaniach i nie stwierdzono różnic między płciami. Około co piąty uczeń szkoły średniej i co dziesiąty dorosły wykazywał ryzyko ADHD. Potencjalną przyczyną różnicy w rozpowszechnieniu ADHD w badanych grupach może być zmiana pokoleniowa.
Wnioski: ASRS to kwestionariusz przesiewowy o dobrych właściwościach psychometrycznych. Jest to przystępna forma zarówno dla przesiewowych badań klinicznych jak i prowadzonych na szeroką skalę badań epidemiologicznych, niezbędnych do zrozumienia potencjalnych zmian pokoleniowych w rozpowszechnieniu ADHD oraz braku różnic między płciami wśród młodzieży.
Słowa kluczowe: zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, równoważność pomiaru, rozpowszechnienie stresu, rzetelność, trafność
Pliki do pobrania
Calendar
Kwiecień 2025
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | |
07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |