The comparison of novel serious games in ADHD screening and early diagnosis
REVIEW PAPER
Curr Probl Psychiatry Vol. 25 (2024), 203-214
© 2024 Authors. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 International licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Alicja Ściseł1 , Kinga Szymańska1 , Karol Szyprowski1 ,
Agata Trześniowska1 , Ewelina Soroka2
1 Student Research Group at the II Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin
2 II Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin
Abstract
Introduction: Despite the increasing global prevalence of ADHD in children, research predominantly focuses on treatment rather than on screening. There is a pressing need for practical tools to identify this disorder. The objective of this review was to conduct a detailed analysis of the novel games used for ADHD screening and early diagnosis.
Material and methods: Our interest was focused on comparing various aspects, such as effectiveness, types of parameters tested, characteristics of the research group, time consumption, and the kind of equipment necessary to conduct the game. Sources were gathered by exploring terms related to ADHD screening and diagnosis in gaming contexts via several databases. Inclusion criteria focused on papers from 2020 to 2024 in English and openly accessible. Ten clinical studies meeting the criteria were identified, analyzed, and compared in subsequent sections.
Results: Our analysis has revealed that the games under discussion are characterized by distinct mechanics and measure different parameters related to ADHD. The methods of their validation are not standardized. These aspects make it challenging to compare them. Certain games incorporate advanced technologies to enhance the objectivity of the screening process.
Conclusions: The results of our review confirm that the screening effectiveness comparable to that acquired by standardized tests could be obtained using serious games. Individuals with ADHD are at higher risk of addiction, though tailored video games can aid in the treatment of ADHD. However, there is a need to standardize the methodology for assessing the effectiveness of the games under analysis.
Keywords: attention-deficit/hyperactivity disorder, serious games, video games, screening, diagnosis
Streszczenie
Wstęp: Pomimo rosnącej globalnej częstości występowania ADHD u dzieci, badania koncentrują się głównie na leczeniu, a nie na badaniach przesiewowych. Istnieje pilna potrzeba opracowania skutecznych narzędzi ułatwiających identyfikację tego zaburzenia. Celem niniejszego przeglądu było przeprowadzenie szczegółowej analizy nowych gier wykorzystywanych do badań przesiewowych i wczesnej diagnozy ADHD.
Materiał i metody: Nasze zainteresowanie koncentrowało się na porównaniu różnych aspektów, takich jak skuteczność, rodzaje testowanych parametrów, charakterystyka grupy badawczej, czasochłonność i rodzaj sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia gry. Źródła zostały zebrane poprzez wyszukiwanie terminów związanych z badaniami przesiewowymi i diagnozą ADHD w kontekście gier za pośrednictwem kilku baz danych. Kryteria włączenia koncentrowały się na artykułach z lat 2020-2024, w języku angielskim i ogólnodostępnych. Dziesięć badań klinicznych spełniających kryteria zostało zidentyfikowanych, przeanalizowanych i porównanych w kolejnych sekcjach.
Dyskusja: Nasza analiza wykazała, że omawiane gry charakteryzują się odmienną mechaniką i mierzą różne parametry związane z ADHD. Metody ich walidacji nie są ustandaryzowane. Aspekty te utrudniają ich porównanie. Niektóre gry wykorzystują zaawansowane technologie w celu zwiększenia obiektywności procesu badań przesiewowych.
Wnioski: Wyniki naszego przeglądu potwierdzają, że porównywalną skuteczność badań przesiewowych do tej uzyskanej za pomocą standardowych testów można uzyskać za pomocą gier użytkowych. Osoby z ADHD są bardziej narażone na uzależnienie, choć dostosowane gry wideo mogą pomóc w leczeniu ADHD. Istnieje jednak potrzeba standaryzacji metodologii oceny skuteczności analizowanych gier.
Słowa kluczowe: zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, gry użytkowe, gry wideo, diagnoza, badania przesiewowe
Pliki do pobrania
Calendar
Listopad 2024
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | ||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |